De Nieuwe Weg

11-07-2013 00:00

De oude weg voldoet niet meer. Je moet er het spoor kruisen. En dan kunnen er zo maar spoorbomen dicht gaan. Je moet dan wachten tot ze weer open gaan. Daarna mag je weer verder. Maar met een beetje pech kijk je dan 200 meter verderop tegen een rood stoplicht aan. Dan moet je weer wachten. Al met al hebben we dan al gauw te maken met oponthoud. Soms gaan er veel auto’s over de oude weg. Die hebben dan allemaal oponthoud. En samen weten ze het oponthoud ook nog te vergroten. Verkeersdeskundigen noemen het dan stagnatie. Of liever nog een verkeersinfarct. Stagnatie is geproblematiseerd oponthoud. In de wereld van de auto’s is oponthoud not done. Er moet worden doorgestroomd. Daarom komt er een nieuwe weg.

Mijn moeder heeft zich ingeschreven voor een verzorgingshuis. Voor je weet maar nooit. Eerder kreeg ze bericht dat ze in principe in aanmerking kwam voor plaatsing. Nu is er nieuw beleid. In het nieuwe beleid zijn spoorbomen opgenomen. En stoplichten. Oponthoud in de zorg is gewoon. Er is nou eenmaal filevorming in bejaardenland. Beleidsmakers noemen het vergrijzing. Want een bevolkingsinfarct klinkt niet prettig.
Het oponthoud is overal. De economische groei, de huizenprijzen, de autoverkoop.
Over de autoverkoop gesproken. In 2102 zijn er 9,6% minder auto’s verkocht dan in 2011. In mei 2013 was de Europese autoverkoop nog weer eens 6 % gezakt.
Maar er komt een nieuwe weg. Voor de automobilisten die vanuit het noorden van Amersfoort naar het westen moeten. De weg duikt straks onder het spoor door. Hij kost 75 miljoen. Het besluit erover wordt door waarnemers ‘historisch’ genoemd. Er is 30 jaar over gebakkeleid. Je kunt het een besluit met oponthoud noemen. Of een beleidsinfarct.

Terug

Contact

Ben Groenendijk

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode