Roof

06-02-2014 00:00

 

Hoe kun je je boodschap het beste verkopen? Daar zijn vele trucjes voor. Mensen zijn bijvoorbeeld dol op rijtjes. Stel, je wilt dat mensen iets onthouden. Dan introduceer je zoiets als de 5 G’s.

De 5 G’s komen uit de psychologie. Ze staan voor het gedragspatroon dat mensen vertonen na een ingrijpende gebeurtenis. Voorbeeldje?
We nemen een recente Gebeurtenis (1): de Burger Partij Amersfoort registreerde de URL www.amersfoort-anders.nl. Welke Gedachte (2) bracht dit teweeg bij concurrent Amersfoort Anders? Nou, vermoedelijk zoiets als: hier zit wat achter! Maar al snel maakt die rationele fase plaats voor een Gevoel (3): de leider van Amersfoort Anders voelt zich als een domme schooljongen gekleineerd. En dat gevoel is vervolgens weer bepalend voor zijn Gedrag (4): De AA-leider slaat wild om zich heen. Intussen heeft de BPA-leider op zijn manier deze zelfde stappen doorlopen en zien we ook zijn gedrag: hij lacht wraakzuchtig in zijn vuistje. En zo komen we bij de vijfde G. Het Gevolg (5) is: Politieke strijd heeft plaatsgemaakt voor persoonlijke strijd.
Het zijn net mensen, politici.
De persoonlijke factor in de politiek is eigenlijk niks nieuws. Naar de maatstaven van traditionele politiek moeten we dit politieke belletje trekken natuurlijk veroordelen. Maar ja, toevallig heeft de BPA wel de vijf L’en van hedendaagse, effectieve politiek in praktijk gebracht: Wees Leep, blijf Legaal, zorg dat er wat te Lachen valt, maak Lawaai en wees altijd Laagdrempelig.
Wat doen de klassieke partijen eigenlijk om een beetje dicht bij huis te komen? Aanbellen en een flyer overhandigen? Op de Varkensmarkt staan in partij-outfit? Affiches plakken? Ik ben bang dat hun slogans een hoog gaapgehalte hebben. De PvdA recyclet het versleten ‘sterk en sociaal’ en van de VVD – de partij van de V’s – moet Amersfoort ‘vitaal’ worden. Tuurlijk. Ook de bonte verzameling afgesplitste ex-raadsleden die zich onder de naam Amersfoort 2014 presenteert, komt niet verder dan ‘positief en daadkrachtig’. Welke politieke partij beweert dit niet te zijn? Er zijn woorden die in het politieke spel al zó vaak zijn ingezet dat ze niets meer betekenen.
Voor het slachtoffer van de URL-roof, Amersfoort Anders, pleit dat zij het communicatieprincipe van de vijf letters hanteert. Op de website las ik haar vijf W’s: Wonen, Werken, Winkelen, Weten, Wegwezen en Warmte.
Ik heb lang moeten nadenken over de vraag waarom ze aan hun vijf W’s niet vijf, maar zes begrippen koppelen. Ik weet het intussen: ze houden er rekening mee dat de BPA er eentje kaapt.
Zelf heb ik na de URL-roof van de BPA veiligheidshalve een aantal domeinen laten registreren. Ik had al www.bengroenendijk.nl
Maar nu heb ik ook: www.benblij.nl www.benhappy.nl en www.benerhelemaalklaarmee.nl.

Terug

Contact

Ben Groenendijk

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode